PRZESTRZEŃ DLA PRZYRODY, czyli w poszukiwaniu ZIELONEGO ŁADU
(projekt uczniów klas 3-8 NSP Tikkun Olam, ul. Jemiołowa 57 we Wrocławiu)
Cele i założenia projektu
Nasz projekt dotyczy obszaru już wcześniej przeznaczonego na ogród przyszkolny. W bezpośrednim sąsiedztwie naszego projektu ustawiono kilkanaście domków dla owadów. Znajduje się tam też średniej wielkości rabata, w otoczeniu trawników i kilka pięknych, dorodnych, starych drzew oraz stelaż z metalowych rurek.
Chcielibyśmy ten obszar wzbogacić o nasze pomysły: warzywniak, mini-sad, rośliny dedykowane owadom i domki i poidełko dla ptaków oraz strefę relaksu dla uczniów szkoły. Ostateczny projekt to efekt połączenia najfajniejszych pomysłów z kilku różnych projektów naszych uczniów, możliwych do zrealizowania w ciągu jednego roku.
Zależy nam także na tym, aby na wiosnę w pobliżu szkoły zakwitło dużo żonkili. Jesteśmy szkołą żydowską, a kwiaty te mają ważne dla nas znaczenie symboliczne. Przypominają o powstaniu w getcie warszawskim podczas II Wojny Światowej.
Jesteśmy przekonani, że duże zaangażowanie uczniów w fazie projektu oraz planowanych działań, wpłynie na to jak będą korzystali i dbali o tą przestrzeń w przyszłości. Będziemy kontynuować nasze działania, w tym także zajęcia z biologii i przyrody, również po zakończeniu tego projektu, po wakacjach 2022 r. Będziemy chcieli min. postawić kompostownik i założyć uprawę grzybów.

Projekty naszych uczniów
Projekt Tymona:
– domek na drzewie z roślinami, zasilany bateriami słonecznymi;
– kompost z hodowlą grzybów;
– rynna zbierająca wodę i doprowadzająca ją bezpośrednio do skrzynki z pomidorkami koktajlowymi;
– posadzenie drzewa motylego (budleja Dawida) dla motyli;
Projekt Alicji:
– nasza zielona przestrzeń będzie miejscem opieki nad ptakami, zawiesimy zakupione budki dla sikorek i pleszek, które występują w rejonie oraz samodzielnie wykonamy karmniki ze zużytych opakowań po sokach;
– posadzimy drzewka owocowe, żeby móc zbierać i zjadać na przykład jabłka;
Projekt Jeremiego:
– ogród powinien być też kolorowy z dużą ilością kwiatów;
– posadzimy drzewa i krzewy owocowe – grusza, porzeczki, truskawki;
Projekt Adama:
– zakłada posadzenie dyni i jagód, też jest bardzo kolorowy;
– zakłada dosadzenie roślin na istniejącej rabacie;
Projekt Jagody:
– stworzenie ściany roślinnej z wykorzystaniem istniejącego już rusztowania;
Projekt Oli:
– jak najwięcej zieleni wokół szkoły, będzie wtedy więcej miejsca do odpoczynku;
Projekt Dawida:
– poidełko dla ptaków, które będzie zasilane wodą z deszczówki;
Projekt Bartka i Michała:
– wykonanie skrzyni na różne hodowle: warzywa płożące się: dynia, cukinia; warzywa do szybkiego przegryzienia: pomidorki koktajlowe, marchewka, rzodkiewka; magiczne rośliny: mandragora i zioła i skrzynka owocowa: truskawki, poziomki, jagody;
– udział w warsztatach stolarskich, na których uczniowie sami wykonają skrzynie z palet;
– wypełnienie skrzyń i sadzonki do nich także przygotujemy sami;
Projekt Oliwiera:
– drzewo oświetlimy lampkami zasilanymi bateriami słonecznymi;
– pomiędzy drzewami powiesimy hamaki, żeby można było odpoczywać w tym ogrodzie;
– ważne są drzewa, które mają różowe kwiaty;
Projekt Rocha:
– w ogrodzie dobrze wyglądają wierzby płaczące;
Projekt Ewy:
– jedną ze skrzyń ustawimy pomiędzy domkami dla owadów, posadzimy w niej kwiaty wartościowe dla owadów i motyli – ze specjalnych mieszanek; tak aby można było obserwować dużo różnych owadów oraz kwiaty jadalne dla ludzi – nasturcje, nagietki;
– różne części ogrodu można od siebie oddzielić „żywą ścianką” z bambusów albo roślin pnących;

Harmonogram prac i osoby odpowiedzialne
Projekt wspierają od strony dorosłych Dorota Kwiatkowska (nauczycielka biologii) i Marzena Domitrz-Fortuna (nauczycielka plastyki).
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
październik/listopad 2021
- sadzenie cebulek krokusów, przebiśniegów na trawnikach ogrodowych oraz tulipanów i żonkili na rabacie;
- zakup i wysadzenie drzew i krzewów owocowych oraz drzewa motylowego;
- zagrabienie liści i zabezpieczenie ich kopczyków gałązkami, może ukryją się tam przez zimę jeże lub jakieś owady;
grudzień 2021 r. – styczeń 2022 r.
- udział w warsztatach stolarskich i wykonanie skrzyń do warzywniaka i ławeczki z palet do strefy relaksu; ławeczka będzie zawierała schowek na narzędzia – konewkę, grabie;
- wykonanie karmników z odpadów po sokach i dokarmianie ptaków;
luty – marzec 2022 r.
- wysianie w szkole nasion na rozsady i ich uprawa;
- zakup światełek hamaków i poidełka;
- wywieszenie budek lęgowych;
- ustawienie zbiornika na deszczówkę;
- kwitną przebiśniegi i krokusy;
kwiecień-maj 2022 r.
- ustawienie ławki, skrzyń i poidełka w ogrodzie;
- wysadzenie rozsad i sadzonek; truskawki, poziomki i jagody będą mieć owoce dopiero w następnym roku;
- wysianie do skrzynek dyni i cukinii;
- powieszenie hamaków i lampek w strefie relaksu;
- opieka nad ogrodem, podlewanie;
czerwiec 2022 r.
- pielęgnujemy rośliny, robimy dokumentację, 15.06.2022 r. zakańczamy realizację tej fazy projektu;
Organizatorem i fundatorem konkursu jest Komisja Europejska

Dodaj komentarz