Zielony Ład

PRZESTRZEŃ DLA PRZYRODY, czyli w poszukiwaniu ZIELONEGO ŁADU

(projekt uczniów klas 3-8 NSP Tikkun Olam, ul. Jemiołowa 57 we Wrocławiu)

Cele i założenia projektu

Nasz projekt dotyczy obszaru już wcześniej przeznaczonego na ogród przyszkolny. W bezpośrednim sąsiedztwie naszego projektu ustawiono kilkanaście domków dla owadów. Znajduje się tam też średniej wielkości rabata, w otoczeniu trawników i kilka pięknych, dorodnych, starych drzew oraz stelaż z metalowych rurek.

Chcielibyśmy ten obszar wzbogacić o nasze pomysły: warzywniak, mini-sad, rośliny dedykowane owadom i domki i poidełko dla ptaków oraz strefę relaksu dla uczniów szkoły. Ostateczny projekt to efekt połączenia najfajniejszych pomysłów z kilku różnych projektów naszych uczniów, możliwych do zrealizowania w ciągu jednego roku.

Zależy nam także na tym, aby na wiosnę w pobliżu szkoły zakwitło dużo żonkili. Jesteśmy szkołą żydowską, a kwiaty te mają ważne dla nas znaczenie symboliczne. Przypominają o powstaniu w getcie warszawskim podczas II Wojny Światowej.

Jesteśmy przekonani, że duże zaangażowanie uczniów w fazie projektu oraz planowanych działań, wpłynie na to jak będą korzystali i dbali o tą przestrzeń w przyszłości. Będziemy kontynuować nasze działania, w tym także zajęcia z biologii i przyrody, również po zakończeniu tego projektu, po wakacjach 2022 r. Będziemy chcieli min. postawić kompostownik i założyć uprawę grzybów.

przestrzeń dla przyrody

Projekty naszych uczniów

Projekt Tymona:

– domek na drzewie z roślinami, zasilany bateriami słonecznymi;

– kompost z hodowlą grzybów;

– rynna zbierająca wodę i doprowadzająca ją bezpośrednio do skrzynki z pomidorkami koktajlowymi;

– posadzenie drzewa motylego (budleja Dawida) dla motyli;

 

Projekt Alicji:

– nasza zielona przestrzeń będzie miejscem opieki nad ptakami, zawiesimy zakupione budki dla sikorek i pleszek, które występują w rejonie oraz samodzielnie wykonamy karmniki ze zużytych opakowań po sokach;

– posadzimy drzewka owocowe, żeby móc zbierać i zjadać na przykład jabłka;

 

Projekt Jeremiego:

– ogród powinien być też kolorowy z dużą ilością kwiatów;

– posadzimy drzewa i krzewy owocowe – grusza, porzeczki, truskawki;

 

Projekt Adama:

– zakłada posadzenie dyni i jagód, też jest bardzo kolorowy;

– zakłada dosadzenie roślin na istniejącej rabacie;

 

Projekt Jagody:

– stworzenie ściany roślinnej z wykorzystaniem istniejącego już rusztowania;

 

Projekt Oli:

– jak najwięcej zieleni wokół szkoły, będzie wtedy więcej miejsca do odpoczynku;

 

Projekt Dawida:

– poidełko dla ptaków, które będzie zasilane wodą z deszczówki;

 

Projekt Bartka i Michała:

– wykonanie skrzyni na różne hodowle: warzywa płożące się: dynia, cukinia; warzywa do szybkiego przegryzienia: pomidorki koktajlowe, marchewka, rzodkiewka; magiczne rośliny: mandragora i zioła i skrzynka owocowa: truskawki, poziomki, jagody;

– udział w warsztatach stolarskich, na których uczniowie sami wykonają skrzynie z palet;

– wypełnienie skrzyń i sadzonki do nich także przygotujemy sami;

 

Projekt Oliwiera:

– drzewo oświetlimy lampkami zasilanymi bateriami słonecznymi;

– pomiędzy drzewami powiesimy hamaki, żeby można było odpoczywać w tym ogrodzie;

– ważne są drzewa, które mają różowe kwiaty;

 

Projekt Rocha:

– w ogrodzie dobrze wyglądają wierzby płaczące;

 

Projekt Ewy:

– jedną ze skrzyń ustawimy pomiędzy domkami dla owadów, posadzimy w niej kwiaty wartościowe dla owadów i motyli – ze specjalnych mieszanek; tak aby można było obserwować dużo różnych owadów oraz kwiaty jadalne dla ludzi – nasturcje, nagietki;

– różne części ogrodu można od siebie oddzielić „żywą ścianką” z bambusów albo roślin pnących;

Przestrzeń dla przyrody

Harmonogram prac i osoby odpowiedzialne

 

Projekt wspierają od strony dorosłych Dorota Kwiatkowska (nauczycielka biologii) i Marzena Domitrz-Fortuna (nauczycielka plastyki).

 

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

 

październik/listopad 2021

  • sadzenie cebulek krokusów, przebiśniegów na trawnikach ogrodowych oraz tulipanów i żonkili na rabacie;
  • zakup i wysadzenie drzew i krzewów owocowych oraz drzewa motylowego;
  • zagrabienie liści i zabezpieczenie ich kopczyków gałązkami, może ukryją się tam przez zimę jeże lub jakieś owady;

grudzień 2021 r. – styczeń 2022 r.

  • udział w warsztatach stolarskich i wykonanie skrzyń do warzywniaka i ławeczki z palet do strefy relaksu; ławeczka będzie zawierała schowek na narzędzia – konewkę, grabie;
  • wykonanie karmników z odpadów po sokach i dokarmianie ptaków;

luty – marzec 2022 r.

  • wysianie w szkole nasion na rozsady i ich uprawa;
  • zakup światełek hamaków i poidełka;
  • wywieszenie budek lęgowych;
  • ustawienie zbiornika na deszczówkę;
  • kwitną przebiśniegi i krokusy;

kwiecień-maj 2022 r.

  • ustawienie ławki, skrzyń i poidełka w ogrodzie;
  • wysadzenie rozsad i sadzonek; truskawki, poziomki i jagody będą mieć owoce dopiero w następnym roku;
  • wysianie do skrzynek dyni i cukinii;
  • powieszenie hamaków i lampek w strefie relaksu;
  • opieka nad ogrodem, podlewanie;

czerwiec 2022 r.

  • pielęgnujemy rośliny, robimy dokumentację, 15.06.2022 r. zakańczamy realizację tej fazy projektu;

 

 

Organizatorem i fundatorem konkursu jest Komisja Europejska

przestrzeń dla przyrody

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

sierpień 2022
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Skip to content